Udelivet

 Vi vil prioritere udelivet højt og at bruge naturen til udvikling og indlæring. Alle børn i Børnenes Univers vil opdage den grønne natur under trygge rammer. At vi passer på naturen og hinanden.

Børnene vil opleve naturen en sommerdag og en dag i regn og rusk. Vi vil bruge årstidernes skiftende farver og dufte.

Vi vil sammen forunders over naturens krible/krable dyr og lære om disse.

I naturen er der højt til til himlen, men også i dagen. Her er der plads til at være alene og mulighed for at være sammen i en større flok.

I naturen er der plads til alle.


I naturen styrkes sanserne. Sanseindtrykkene er stærke og mere varierede i naturen, derfor styrker udelivet børns grundlæggende opmærksomhed og byder på alsidige oplevelser.

Naturen gavner både motorikken og fysikken.
Når børn bevæger sig i ujævnt og udfordrende terræn udendørs, forbedres balanceevnen, grovmotorikken og koordinationen.

Børn har et højt aktivitetsniveau og udfordres rent fysisk i naturen, derfor øges styrken samt udholdenheden og sundheden.

Vi har indrettet os med en lækker legeplads i naturtro materialer og med udfordringer til alle aldre. Legepladsen er indrette med syn for udviklingen og her kan der gynges, drejes rund, klatre og rutsjes.

Der er forskellige niveauer og underlag, hvilket er med at at udviklig børn grovmotorik når de går/kravler.

Vores staklade er indrettet med et lukket rum, hvor børnene kan sidde ude at spise, når det regner eller blæser. Det gør, at de største børn kan være ude mange måneder om året. Under halvtaget i stakladen er der en sandkasse, hvor vi kan være i skygge når solen skinner mest om sommeren og dermed beskytte børnene for solen stråler. Her inspiere omgivelserne til sjov og leg.

Stakladen

Inden længe er håndværkerne færdige med sidste del af lokalerne i Børnenes Univers. Dette skal blive huset, hvor børnehavebørnene skal spise i alle de måneder, de er udendørs.

Indelivet

Børnenes Univers er indrettet med store lyse lokaler og opdelte rum, som gør det muligt at dele børnene.

Vores garderobe er indrettet med et rum til hvert barn, hvor der er et billed af barnet på. Her er der plads til skiftetøj, overtøj og fodtøj. Børnene har selv mulighed for at hente deres overtøj og sko, så de kan tage det på og komme ud i naturen. Her er hjælp til selvhjælp en stor del af børnenes hverdag. Der er opsat et spejl, hvor der er billeder af det overtøj og fodtøj der er nødvendigt at tage på til dagens vejr. Heri kan børnene kigge på dem selv og se, om de har fået alt udstyret på.

Vores køkken/all-rum er huset hjerte. Her mødes alle børn om morgenen og afsluttet om eftermiddagen, de dage vi ikke er ude. Til køkkenet er der lavet er repo, hvor børnene kan stå og hjælpe med madlavningen. Børnene skal hjælpe med at dække af bordet og rydde af igen, når de er færdige med at spise. Her øver vi også hjælp til selvhjælp. Det giver børnene ejerskab og succes, hvilket er vigtigt for at udvikle deres selvværd.

Vuggestuebørnene har deres eget lokale, hvor de spiser og leger, når de ikke er ude. Hertil kan vi lukke døren og skabe ro og trygge rammer til leg og udvikling.

I forlængelse af vuggestuen er vores soverum. Her sover vuggestuebørnene i vogne eller krybber. En fordel ved det er, at der om sommeren er køligt og om vinteren er rummet opvarmet.

Vi har indrettet som med et dejligt stort tumlerum, hvor børnene kan bruge deres kroppe og sanser.

Vores sanser arbejder sammen, så vi kan bevæge os sikkert og effektivt. Virker samarbejdet, har vi et godt grundlag for kropsforståelse, kropsbevidsthed og koordination mellem hjerne og krop.

Når vi arbejder med grovmotorikken, har vi fokus på bl.a. andet disse omårder:

  • Vestibulærsansen - også kaldet balancesansen, registrerer hovedets bevægelser og påvirker balance, hjernens parathed, aktivitetsniveau, øjenbevægelser og koncentration.
  • Den proprioceptive sans - også kaldet muskel-led sansen, giver hjernen information gennem vores led, muskler og ligamenter om, hvor vores krop er, og hvad den laver.
  • Den taktile sans/følesansen - registrerer blandt andet tyngde og vibration. Fx vil det for at kunne stå på et ben – være nødvendigt at kunne mærke hvor under foden tyngden skal være for at holde balancen.

 

Toliettet er stort og indrettet med automatiske vandhaner, sæbedispenser og papirsholdere. Børnene hjælpes med at vaske hænderne inden måltiderne og efter toiletbesøg. Sådan en håndvask går som en leg, når alt ting sker automatisk og med en sang.

Der er pulseplads til de mindste og potter til tolilettræning, for dem der har modet til det.

 

Til vores første sal er der en flot og børnevenlig trappe, hvor vi igen får trænet motorik ved at gå og og ned ad den.

På første sal der er et stor alrum, hvor der inviteres til forskellige lege. Det kan være lege-byggeri, bondegården og dens dyr og maskiner, der kan køre på den grønne mark, leg med puslespil eller kreativ leg.

Fra alrummet er indgangen til vores dramarum. Rummet er indrettet med en scene med forhæng, udklædningstøj, musik anlæg med diskolys og mikrofon og plads til publikum. Her bruger vi meget tid på at synge og danse og lære turtagning. Det er også her vi lave konceret for vores forældre.

 

Modsat dramarummet har vi være stillerum som er indrettet med små runde "alkover" i skunken. Her er væggene grå og tæppe på gulvet. På væggen er der ophængt to hylder med bøger, som man kan se og læse i. Her er alle velkommen til at gå op og tage en pause i løbet af dagen, hvis der skulle være brug for det.

Ved siden af stillerummet er vores før-skolerum. Dette rum er tiltænkt for den ældste gruppe i børnehaven, hvor der kan laves skolerelateret opgaver og læres om bogstaver og tal.